Zaczęło się od Federera

Szwajcarski tenisista Roger Federer jest przykładem sportowca, który pokazuje, że można być sprawnym przez długie, długie lata.
Wygranie turnieju wielkoszlemowego w australijskim upale, gdzie pięciosetowy mecz może trwać nawet 5 godzin, przez faceta mającego prawie 40 lat, to najlepszy przykład do naśladowania i to nie tylko dla fanów tenisa, ale dla zwykłych ludzi, chcących cieszyć się sprawnością do późnej starości.

Sam trenuję od niemal 6 lat, zrozumiałem, że kluczem do wszystkiego jest cierpliwość i systematyczność. Będę się starał co jakiś czas podzielić moimi spostrzeżeniami z tej codziennej walki o lepsze, sprawniejsze jutro. Będzie o ważnych metodach regeneracji mięśni, o fajnych gadżetach umilających nam „katowanie” ciała i duszy oraz wiele innych interesujących tematów. Zapraszam do lektury, będą pojawiały się nowe teksty.

Kolejno: MOJE ULUBIONE METODY REGENERACJI, STRECHING, DIETA BEZCUKROWA,
ROLOWANIE, TENIS ZE SMARTBANDEM, DOBRA WAGA





Rozwiń, by czytać dalej...

Regeneracja. Moje ulubione patenty

Każdy odczuwa bóle po treningach, najczęściej na drugi dzień, a czasem nawet bardziej na trzeci. Mowa o tzw. zakwasach, nie będę tu się rozpisywał, jak powstają itd., od tego są fachowcy i książki. W największym skrócie mam na myśli odbudowę uszkodzonych włókienek mięśniowych, a konkretniej – moje osobiste patenty, które stosuję, aby zwalczyć ból i szybko wrócić do sprawności.

Jest masa czynników powodujących, że jedni odczuwają je krócej, inni dłużej, jedni znoszą je bez problemów, inni z dużymi dolegliwościami. Pierwszym z czynników mogą być naturalne zdolności regeneracyjne organizmu (zarówno te wypracowane, jak i te otrzymane w spadku, genetyczne), drugim czynnikiem są dysfunkcje niektórych partii naszego układu kinetycznego (tu cudowna rola dobrych fizjoterapeutów, którzy nam je wskażą i podpowiedzą jak je korygować odpowiednimi ćwiczeniami). Także błędna technika uprawianej dyscypliny sportu może powodować bóle, przeciążenia a w następstwie nawet urazy. Należy również uwzględnić wiek w procesach regeneracji.

sauna

Teraz opiszę, bez wchodzenia w szczegóły, metody, które najbardziej pomagają mi skrócić okres regeneracji pomeczowej czy po treningu. Oczywiście są to moje metody, na mnie działają, więc się chętnie dzielę wiedzą, ale pamiętajcie, że każdą z tych metod możecie użyć TYLKO I WYŁĄCZNIE NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ, w razie wątpliwości należy skonsultować się z lekarzem bądź farmaceutą.

Rozwiń, by czytać dalej...

Po 50-tce odkrywam... STRETCHING

Większość sportowców amatorów traktuje rozciąganie jako kilkuminutowy, pobieżnie wykonywany zestaw dynamicznych ruchów tym i owym. Zupełnie niedawno trafiłem na interesującą publikację, która pozwoliła mi zrozumieć jak poprawnie się rozciągać, kiedy to robić żeby zapobiegać kontuzjom oraz jak skutecznie przyspieszyć regenerację organizmu po treningach.

Stretching jest bardzo wskazany w codziennym życiu każdego człowieka, nie tylko aktywnego sportowo, zwiększa swobodę i płynność ruchów, pozwala rozluźnić się fizycznie i psychicznie, zwiększa elastyczność mięśni i więzadeł, zwiększa zakres ruchu, poprawia napięcie mięśni, podnosi przepustowość i wytrzymałość naczyń krwionośnych. Jest bardzo wskazany także dla osób prowadzących siedzący tryb życia.




Rozwiń, by czytać dalej...

Rolowanie boli tylko na początku

Rolowanie mięśniowo-powięziowe może wywołać wiele pozytywnych efektów w naszym ciele, niezależnie czy jesteśmy bardzo aktywni czy osobami wiecznie siedzącymi.

Powięź, czyli tkanka otaczająca nasze mięśnie, ścięgna, narządy i kości, w dużym skrócie jest elementem łączącym wszystkie te części naszego ciała, spinającym oraz zapewniającym naszym mięśniom odpowiednie napięcie.
Za duże napięcie powięzi, wynikające z bardzo wielu nawyków naszego dnia codziennego lub przeforsowania treningowego, prowadzi często do bólu w różnych częściach ciała, może prowadzić do ograniczenia naszej sprawności, mobilności czy kontuzji. Zdrowo utrzymywania powięź powinna być odpowiednio elastyczna i nawodniona.




Rozwiń, by czytać dalej...